Jak funguje opalovací krém

30. června 2018

V duchu postu o debilních skincare radách se teď zaměřím na opalovací krém. Stejně jako u běžné skincare se kolem opalováků motá neskutečné množství mýtů a zmatení. Přiznám se, že sama nerozumím jak přesně opalovací krémy fungují, jak přesně chemicky reagují s UV zářením. Nicméně se na to můžeme podívat jako laici a najít v tom nějaké praktické rady, které pochopí každý. Tak si pojďme říct jak opalovák funguje a nefunguje, srozumitelně, díky lidem kteří tomu rozumí daleko líp než já. Tenhle článek nemá za účel vás nějak vystrašit k nošení opalováku, ale spíš se zamyslet nad tím jak funguje. Pokud se rádi opalujete, vaše věc.




Co vám řekne SPF

Doporučuji toto video pro podrobnější informace, tady je shrnutí:
SPF = Sun Protection Factor. Testuje se tak, že se nanese 2 mg/cm2 kůže (36 ml na celé tělo dospělého člověka!) pak se na ni svítí UV lampou. Čas, za který zčervenala natřená kůže se vydělí časem, za který zčervenala nechráněná kůže, a výsledkem je SPF. Takže pokud někdo začne rudnout pod UV lampou za 5 minut, ale s opalovacím krémem až za 75 minut, krém má SPF 15.
Tohle je standardní způsob testování a přináší spolehlivé výsledky. Jenže v praktickém využití je několik problémů:
1)  2mg/cm2 kůže je opravdu velké množství (1/4 čajové lžicky jen na obličej, cca 1 - 1,2 ml).
To na sebe v praxi nedává skoro nikdo, jenže je to přesně to množství, které vám skutečně zaručí SPF z obalu. Aplikace menšího množství snižuje SPF ochranu. Podle zdrojů z videa výše, aplikování poloviny doporučeného množství snižuje ochranu zhruba na polovinu až jednu třetinu.
2)  Záření z UV lampy je konstantní, ale ze slunce není.
Ráno se nespálíte tak rychle jako v poledne, což znamená, že pokud se ráno vaše kůže dokáže spálit za 20 minut, v poledne s SPF 15 se spálí za 23 minut a s SPF 50 za 75 minut. Když to porovnáme s SPF rovnicí v laboratoři pod UV lampou, slibovala by 5 hodin s SPF 15 a skoro 17 hodin s SPF 50.
3)  Pro spolehlivější ochranu je nutné krém nanášet opakovaně.
Doporučuje se každé dvě hodiny, ale mnohem podstatnější je aplikace po koupaní a sušení ručníkem. Ani voděodolné krémy nezůstanou na kůži ve stejném stavu jako před namočením, takže i ty potřebujou znova nanést. Třeba krém SunDance uvádí, že podle jejich testování po 40 minutách ve vodě pořád působí 50% faktoru, což je stejně laboratorní test který nebude úplně odpovídat realitě.

Když se na to podíváme prakticky, problému 1 se dá pomoct používáním vysokého SPF i když si myslíte, že to nepotřebujete. Když se blbě natřu SPF 50 a použiju dejme tomu polovinu doporučeného množství, dostanu podobnou ochranu, jako s dobře naneseným SPF 20. Vysoké SPF není jen pro lidi s citlivou kůží nebo ty co nechtějí opálení (a byla bych opravdu ráda, kdybych tohle přestávala slýchat pokaždé co vytáhnu svoji 50ku). Když se na to podíváte takhle, tak je to i pro ty, co jsou líní se pořádně natřít. Pokud si chcete zaručit dobrou ochranu, můžete si dát co zhodnotíte jako přiměřené množství, a pak ještě jednu vrstvu podle uvážení. Takhle to dělávám u moře, abych si neopálila obrys slunečních brýlí.

Problém 2 je vcelku jednoduchý. Všechno SPF bude fungovat podstatně hůř, pokud budete venku kolem poledne, obzvlášť někde na dovolené. Proto je nutné být extra opatrný, dobře se namazat a nebát se udělat to několikrát. Což vede k problému 3 - opalovací krém není nejspolehlivější ochrana před sluncem. Sami ho stíráte dotekem, třením s oblečením, vodou, potem, pískem etc. Nejspolehlivější je prostě oblečení. Pokud tedy (obzvlášť kolem poledne) vyrážíte na výlet, vezměte si aspoň něco na hlavu a něco na ramena.


"Fyzický" vs. "chemický"

Možná jste četli, že opalovák může mít chemické nebo fyzické filtry. To není vůbec přesné, většina filtrů funguje víceméně stejně, tzn. absorbují UV záření a přemění ho na teplo. Přesnější rozdělení je na organické ("chemické") a anorganické ("fyzické"). V chemii to znamená, že organické složky obsahují uhlík. Neznamená to bio ani přírodní, sorry. Všechno jsou chemikálie, pokud hledáte přírodní UV ochranu, kupte si slaměný klobouk. Mezi anorganické patří zinc oxide a titanium dioxide, a mezi organické všechno ostatní, např. oxybenzone, octocrylene, avobenzone, Tinosorb S atd.

Kosmetický chemik Stephen ve svém článku rozebírá detailně veškerou chemii za tímto rozdělením, popřípadě zde je další LabMuffin video. V podstatě v nich není rozdíl co se týče aplikace, účinnosti, doby působení, ani pořadí ve skincare routine. Organické filtry většinou mají vyšší UVA ochranu, příjemnější texturu, ale mohou podráždit citlivou pleť. Anorganické často nechávají nepříjemný bílý film a jsou hutnější. Mnoho opalovacích krémů stejně oba typy kombinuje, a protože fungují skoro stejně, tohle není aspekt který bych zvažovala před koupí krému.

UVA a UVB záření

Běžná myšlenka za nošením opalováku je se nespálit, a pokud to je vaše největší starost, pak se chráníte proti UVB záření a stačí vám znát SPF. Co by vás ale mělo taky zajímat, je UVA záření, zde popsáno na české wiki:
UVA PF - číselný údaj stupně ochrany proti UVA zářením (nepovinný údaj) - UVA záření není tak agresivní jako UVB záření, na zemský povrch jej však proniká mnohem více. Dlouhodobé působení UVA záření může dát vzniknout trvalým nežádoucím reakcím (alergii, hyperpigmentaci apod.). UVA záření navíc přispívá k rychlejšímu stárnutí pokožky. Přesto v současnosti stále řada výrobců opalovacích krémů ochranu proti UVA záření podceňuje a UVA PF číslo na svých výrobcích ani neuvádí.
Sranda co, jak tu všichni nakupují anti-aging kosmetiku za tisíce, ale nosit denně opalovák s dobrou UVA ochranou je nenapadne. Pokud si koupíte opalovák z Asie (které vřele doporučuju), najdete vedle hodnocení SPF ještě PA ++++, s tím že počet plusek (max 4) naznačuje UVA ochranu. Recenze mých krémů najdete pod tagem opalovací krém.

UVA PF by mělo podobně jako pluska v Asii vyjadřovat sílu ochrany. Prošla jsem si tedy doporučení EU ohledně opalovacích krémů a zjistila, že přesný číselný údaj je nepovinný, jak udává wikipedie. Nicméně, pokud na opalovácích najdete logo UVA v kolečku znamená to, že splňuje minimum ochrany stanovené EU, což je 1/3 SPF. Protože je to nepřesné a matoucí, preferuju asijské krémy na obličej jako prevenci tvorby vrásek a hyperpigmentace. U krémů na tělo si jen ověřím jestli je tam kolečko a čau.


Jak vybrat opalovací krém?

Upřímně? Cokoliv co má SPF 15+, kolečko s UVA ochranou a je vám příjemný na kůži. Podstatné je, aby vám nepřišlo otravné krém používat. Krém SunDance jsem vybrala podle textury a velmi příznivé ceny. Krém na obličej vybírám podle recenzí od lidí se stejným typem pleti, protože mě nejvíc zajímá mastnota a doba vstřebání. To už záleží na vaší potřebě.

Pravda o populárních mýtech

Makeup nebo krém s SPF není tak dobrý jako opalovací krém.
Pamatujte, SPF z obalu funguje jen v případě nanesení doporučeného množství. Tady je názorná ukázka! Wayne vyzkoušel odměřit tekutý makeup do lžičky, aby dosáhl doporučeného množství na SPF - 11 pumpiček makeupu. Yeah.

Opalovací krém je potřebný i když je zataženo.
Obecně je nejlepší na mraky vůbec nespoléhat, protože UV záření skrz ně dokáže ve většině případů proniknout. Tohle je důležité obzvlášť v létě a čím jste blíž k rovníku, tam nespoléhejte na mraky už vůbec.

Opalování v solárku není bezpečnější.
Dostanete facku koncentrovaným zářením, především UVA a méně UVB - tzn. si platíte za vrásky a pigmentové skvrny - a zvýšíte si riziko rakoviny. Záření je stejně silné jako venku, takže na tom není nic bezpečnějšího.

Opálení (třeba před odjezdem na dovolenou) vám nepomůže od spálení pozděj.
Opálená kůže je jen kůže poškozená sluncem. Ztmavnutí je reakce na to poškození. To, že už je poškozená, nijak nezabrání další škodě. Tím zároveň letí oknem všechny kecy o "zdravém opálení". Fuck off.

Používání vysokého SPF neznamená, že nemáte šanci se opálit.
Když vezmete v potaz všechny problémy probrané výše, nikdy není možné se ochránit na 100%. Nedostatečné natření, kontakt s vodou nebo oblečením, pot, síla záření - všechno má vliv. UV záření proniká i oblečením, takže jediná spolehlivá metoda jak se ani trochu neopálit je prostě zůstat doma. Pokud se vám osobně líbí aspoň trochu ztmavnout, nošení opalovacího krému to úplně nevyloučí.
----
Další využité zdroje:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/318290.php
https://kindofstephen.com/physical-vs-chemical-sunscreens-myths/
https://kindofstephen.com/11-research-backed-tips-to-get-the-most-out-of/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen
https://www.youtube.com/watch?v=XULpx1jaREo
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32006H0647
https://www.aad.org/media/stats/prevention-and-care
https://www.cancer.org/cancer/skin-cancer/prevention-and-early-detection/what-is-uv-radiation.html
http://www.who.int/uv/uv_and_health/en/

7 komentářů:

  1. Stepehna žeru,má úžasasný informace. Jinak u západních značek se místo PA někdy uvádí PPD na to jakou ochranu to má proti UVA, ale je škoda, že to není povinný. Třeba já ted používám od Biodermy Photoderm SENSITIVE SPF 50+, která uvádí UVA ochranu 50. Osobně si vybírám spíše opalováky, který mají stabilnější a novější filtry jako Tinosorb S/M, Uvinal A Plus, Uvinul T150, Mexoryl, atd. Asijský/korejský mi moc nevyhovují, jelikož mají většinou parfemaci, i když pokukuji někdy po nějakým opalováku od Hada Labo, který má výrobky bez parfemace.
    Pobavila si s tím slaměným kloboukem jako přírodní ochrana, to asi začnu lidem říkat, když budou mít keci na opalováky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O PPD vím, ale popravdě jsem to ještě nikdy na ničem neviděla. :/
      To je škoda, mně ovoněné opalováky z Asie vůbec nevadí, protože jsou prostě daleko příjemnější na používání + taky používají stabilní nové filtry, aniž by byly předražené.

      Vymazat
  2. S tou vetou, že opaľovacie krémy nie sú iba pre ľudí, ktorí sa nechcú opáliť, úplne súhlasím -_- Som biela ako stena a moja pokožka je alergická na slnko. No i napriek tomu na mňa ľudia divne pozerajú, keď si opakovane nanášam opaľovací krém, čomu absolútne nechápem. Je mi jedno, či sa niekto opaľuje alebo nie - je to jeho osobná vec. Ale dívať sa čudne na človeka, ktorý si chráni kožu narozdiel od toho, kto sa spáleniu buniek doslova dobrovoľne vystavuje, je prinajmenšom smiešne. Inak super článok! :) Dozvedela som sa niekoľko nových vecí ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inak, môj momentálne najobľúbenejší je ten modrý od Klairs ♥ Vyhovuje mi snáď všetkým ♥ Škoda len, že SPF nie je vyššie.

      Vymazat
    2. Díky ♥ :) Jo přesně tak, absolutně nechápu ty pohledy jako bychom dělali něco blbě když spálit se přece nechce nikdo, ať už pro to máš důvod jakýkoliv. A díky za tip, na ten od Klairs se podívám!

      Vymazat
  3. Ahoj, ako obnovujes SPF ochranu ked mas make up?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj, dobrá otázka.
      1) nenosit makeup ten den co budeš venku a budeš muset znova nanášet opalovák. zní to debilně, ale já to takhle dělám pořád. dám si jenom korektor a namaluju si oči, později si dám opalovák znova a doplním korektor kde je třeba.

      2) cushion puff - sehnat si tu houbičku co bývá v cushionech a nanést si spf tím. dobře se to tím dá vklepat aniž by to moc zahýbalo makeupem pod tím.

      3) sunscreen mist/cushion - existují vyloženě cushion opalováky nebo spreje. spreje nejsou úplně ideální, obzvlášť pokud jsi někde venku a potíš se, ale na takové lehké obnovení aspoň nějaké ochrany to stačí.

      Vymazat

Prosím, nekomentujte jen kvůli odkazu na váš blog nebo giveaway. Děkuji. 🐌

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...