Péče o pleť má být zábava, ne posedlost


Nedávno udělal rozruch jeden článek, který mi připomněl důvod, proč jsem založila blog. Chaoticky jsem sbírala poznámky z blogů a subredditů /r/SkincareAddiction & /r/AsianBeauty. Nedalo se v tom vyznat, tak jsem nejdříve zkoušela vytvořit přehledný Word dokument, jenže pak mi došlo: nejsem přece jediná, koho tohle zajímá. Proč to nedat na internet?

Ten článek, na který nebudu odkazovat, protože je to hovadina, označil pleťovou kosmetiku celkově jako velký podvod, konspiraci a jiné naprosto neopodstatněné nelogické sračky (třeba "jak může skincare fungovat, když i lidi posedlí skincare nemají dobrou pleť, hm??"). Mhm, okay sweetie. Zároveň ale vykresloval členy internetových skincare komunit jako fanatiky posedlé pravidly s nekonečnou potřebou nakupovat. A jako jeden z členů musím říct, že na tom něco je.


Skincare závisláci

V popisu své skincare journey jsem psala, jak se lidi často cítí, když narazí na blog/komunitu kde se zdá, že všichni všemu perfektně rozumí a vy jste ten vesnický blbec. Nikdo nemá rád zjištění, že něco dělal roky úplně blbě. Bohužel se mi zdá, že Česko je svým povědomím o skincare dost zaostalé. Je to tu viděné jako něco navíc, něco pro fifleny. Většina našich populárních beauty blogů převážně recenzuje přírodní kosmetiku, protože tu pořád (podle mě) převažuje názor, že všechno přírodní je automaticky lepší po všech stránkách. Když se pak někdo od nás dostane do skincare komunity jako je právě ScA nebo na instagramu, je to docela šok.


Najednou zjistíte, že vaše problémy s pletí se opravdu dají řešit, když porozumíte několika návodům a koupíte několik kultovních produktů. Tady pak může začít ta posedlost, která se často zesměšňuje, jako třeba v The New Yorker. Je to i v názvu: skincare addiction, závislost. Pak je snadné vidět internetovou skincare komunitu jako obsesivní circlejerk, zaplavený before & after selfies, fotkami uspořádaných koupelnových poliček a nejnovějších nákupů. Je snadné tomu propadnout. Proto se snažím brát péči o pleť jako zábavu a self-care, ne jako posedlost.

#skincare je tak zaspamovaný irelevantníma blbostma, že je lepší sledovat méně používané hashtagy pro recenze a užitečné informace

Posedlost nakupováním

Ať už se dostanete do jakékoliv internetové komunity, posedlost nakupováním často přijde jako první. Je nesmírně snadné tomu propadnout, když všichni kolem zapáleně diskutují nad produkty a jakých výsledků se jim podařilo díky nim dosáhnout. Často se jedná o ty samé věci, tzv. kultovní produkty, které fungují pro velkou spoustu lidí a pořád se tam omílají dokola, takže jim neuniknete. Na stejném principu funguje PR gift marketing, kdy se jeden produkt rozešle blogerům a internet zaplaví vlna recenzí ze všech koutů světa.


Beauty komunity vybízejí k nakupování neustále a mnoho lidí nedokáže odolat. Vznikají pak věci jako no-buy období, tedy období (většinou měsíc), kdy si slíbíte nic nekupovat. Existuje však i varianta low-buy, která má za cíl jen nakupovat méně než obvykle.










Shelfie, zdroj. Většina komentářů autorku obdivuje, jen jeden opatrně naznačuje že nemá šanci to vypotřebovat, než to projde. 



Hromadění skincare je totiž obrovské plýtvání penězi. Když máte 5 rtěnek, můžete každý den používat jinou, klidně i vyměnit odstíny během dne. Když ale máte 5 nočních krémů a 4 peelingy, nedají se využít najednou a ani tak rychle, aby se stihly spotřebovat do data expirace. Snaha prostřídat svou skincare taky není řešením, nestihnou se projevit žádné účinky a pleť bude akorát bláznit. Přesto se reddit plní fotkami obrovských nákupů a shelfies (ano, tenhle pojem bohužel existuje) s dotazem "a jak to teď mám používat".

Znova musím říct, že chápu, jak jednoduché je skončit s takovými poličkami. Myslete však na to, že novým produktům musíte dát čas, než jej označíte jako nevhodný a začnete shánět jiný na jeho místo. Taky mě baví zkoušet a otevírat nové produkty jako každého jiného, ale pokud od něj chci pozitivní změnu, musím mu dát šanci opravdu působit. Vždycky budete mít větší radost z produktu, který opravdu funguje, než z velkého výběru, který pak poletí do koše.


Posedlost "správným postupem"

S tímto se setkávám velmi často ve vašich emailech a zprávách. Mám tu několik (snad) informativních článků o tom, jak funguje například chemický peeling nebo dvojí čištění. Píšu tam informace, které osobně považuju za zajímavé a užitečné. Dohromady to působí jako průvodce něčím komplikovaným pro nezasvěcené. Jenže někteří takové články neberou jako průvodce a dobré rady, ale jako přikázání. Musím to všechno splňovat do puntíku, jedině pak budu mít krásnou pleť. Tak, nízké pH, kyseliny, opalovák každý den, dvojí čištění, nejdřív kyseliny pak toner, vitamín C, žádné SLS, žádný alkohol...

Jenže neexistuje jeden "správný postup" skrz skincare journey, který končí krásným obličejem pro každého.

K-beauty komunita obzvlášť působí striktně a jako něco, co opravdu má jeden postup, který se musí dodržovat. Jenže ono to tak jen působí a ve skutečnosti je to snadné jak facka - když používáte hodně produktů, řaďte je od nejtekutějšího po nejhustší. Většina rad, o kterých tu píšu, se taky dá shrnout do dvou vět, jenže beauty komunita je tak plná lží, že musíme napsat esej odůvodňující naši radu, zatímco pinterest udělá hezký obrázek s citrony a napíše k tomu "gud for face".

"to je tím kolik používáš kosmetiky, já se umývám vodou a dám si modrou niveu - a nemám ani jeden pupínek!"

Následování všech rad světa vám nezaručí skvělé výsledky, protože každému zabere něco jiného. Celkově je skincare komunita až příliš zaměřená na výsledky, samé před & potom. Nováčci ve skincare se vidí ve fotkách před, a nemyslím si, že tohle srovnávání je pozitivní motivace. Raději bych uvítala diskuze, kde lidi s akné o tom můžou otevřeně mluvit a nestydět se. Kde vaše starost o pleť není viděna jako povrchní zbytečnost, ale jako zlepšování sebe sama s pozitivním dopadem nejen na pleť, ale i sebevědomí.


Nechtějte po anonymech na internetu, aby vám diktovali co a jak používat. Vy víte o své vlastní pleti víc než oni, i když máte pocit, že ničemu nerozumíte a ze všech těch možností vám jde hlava kolem. Nechte si poradit, ale vyberte co uděláte a koupíte sami. Pokus - omyl. Jestli stojíte o lepší pleť a lepší pocit ze svého vzhledu, musíte vynaložit čas, úsilí a risknout, že z pokusu bude omyl. Je to zdlouhavé a nikdo to za vás neudělá, ale jak by řekl Bob Ross...


'Cause you can do it.

3 komentáře

  1. Miluju ten váraz shelfie (krásný přiklad ´´blending´´-termín z lingvistiky). To hromadění a nakupování víc než upotřebujou je spojeno s konzumerismem. Mít víc a víc a myslet si, že více je lépe. Já zastávám to že méně je více a za kosmetiku nehodlám urácet horentní sumy, ty peníze radši vrazím do něčeho jiného teda, kromě opalováků tam si myslím, že se vyplatí připlatit za kvalitu. taky si myslím, že někteří to mají jako hobby, prostě sbírají a kochají se těmi svými produkty jako jiní sběratelé kochající se svými kousky. A lidi dokáží sbírat fakt divný věci teda. Jsem v pár skincare skupinách na facu a někdy se divím, co si ti lidi myslí, když si nakoupí snad 10 nových produktů (z toho jsou dvě třetiny nějaký aktivní produkty jako kyseliny, retinoly atd.) a ani neví kde začít. Tak ale každý má tu svou cestu za lepší pletí no:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hah, neříkej že taky studuješ lingvistiku. :DD
      Jasně, určitě souhlasím. Já jsem taky absolutně proti předražené kosmetice, občas zírám co jsou tady lidi schopní dát aniž by pořádně věděli co kupujou. Líbí se mi přirovnání ke sběratelům, je fakt že někteří působí jako by se na ty flaštičky a krabičky jen rádi dívali a měli dobrý pocit že to mají. Já v tom jenom vidím vyhozené prachy. Ugh a přesně, na SCA je to pořád, někdo koupí 10 The Ordinary sér a netuší co s tím. Ale jak říkáš, některým nejspíš stačí se kochat a pochlubit na internetu. Tenhle aspekt skincare je pro mě smutný.

      Vymazat
    2. JJ studuju Aj. Měla jsem právě na mysli TO, to tam vidím polovinu času na facu, ale tak co nekupto když je to tak levné (jedna z myšlenek, která se jím honí hlavou při nákupu).

      Vymazat

Instagram

just skincare things. Theme by STS.